Katrin Kuldma

Täna on mul au tuua teieni intervjuu erakordselt andeka ja kauni naisega. Katrin Kuldma on õppinud rõivadisaini Eestis ja Ameerika Ühendriikides, omab töökogemust New York’i Fashion Districtis ja Eesti rõivatootjate juures, oma moestuudio omanik alates 1993 aastast. Katrin Kuldma on raamatu “Stiilist” kaasautor ja aastal 2006 Eesti Moedisaini auhinna Kuldnõel võitja. Luksuskaubamärgi Amanjeda asutas ta aastal 2008. Ta on imetlusväärne ning inspireeriv naisterahvas, keda ma ise väga austan ja mul on ülimalt hea meel tuua teieni järgnev intervjuu. 

Millal tekkis soov ja otsus saada moekunstnikuks?
Moe juurde sattumine oli minu jaoks lihtsalt loomulik asjade kulg – joonistamine oli lapsena sama iseenesestmõistetav tegevus kui söömine või magamine. Moedisaini õpinguteks avanesid parimate koolide uksed justkui iseenesest – Tartu ülikooli ajaloo teaduskonda astumine ei õnnestunud seevastu Kunstiakadeemiasse sissesaamine oli imelihtne. Enne akadeemiat sain väga hea põhja lõigete konstruktori erialal, ülikooli teine kursus õnnestus teha USAs Rhode Isand School of Design’is. See kuidas rõivad muudavad inimest ja tema meeleolu on uskumatu – see võlub, muidugi tundus põnev modellide, showde ja imeliste kleitidemaailm. Tänaseks on avanenud ka selle glamuurse moemaailma ratsionaalsemad ja tavasilmadele nähtamatud osad – mistõttu on moemaailm muutunud veelgi rikkamaks ja huvitavamaks.

Kes on sinu kodumaine ja välismaine lemmik moekunstnik, keda imetled ja austad?
Mind huvitab eelkõige moelooja looming ja töö tervikuna. Seepärast olen tõesti läbi aegade imetlenud Giorgio Armani tööd. Tema on minu jaoks küll ehk õpetaja või guru staatuses. Girogio Armani loomingus on palju enam kui lihtsalt kaunid rõivad, Giorgio on suutnud geniaalselt ühendada kunsti, äri ja filosoofia. Lemmikuid on muidugi teisigi – John Galliano, Valentino, Donna Karan, Gaultiere – tegelikult paljud just oma personaalse terviknägemusega on võluvad ja nauditavad – nii ise kanda kui lihtsalt imetleda. Tõelised lemmikud on kaubamärgid Agnona, Loro Piana ja MaxMara. Kodumaal kuulub minu austus Ülle Pohjanheimole, disainerile, kelle looming on pühendunud ja kompromissitu, meie oma Alexander McQueeni’ks pean Aldo Järvsood.

Kust leiad inspiratsiooni? Millal sünnivad parimad ideed ja kollektsioonid?
Alustan sellest, mida üldse teha tahan. Minu väikese moefirma motoks on stiilsus, lihtsus ja tippkvaliteet. Siit lähtuvad minu loomingus ka kõik ideed. Kus ideed täpselt tekivad seda ei oska öelda, selles on justnagu midagi jumalikku – nad lihtsalt ise tulevad – vaadates ja kuulates tellijat on korraga visioon silmade ees – just see värv, just see tegumood, materjal.

Kuidas kirjeldaksid oma riietumise stiili? Kust ostad enamasti rõivaid?
“Bohemian Luxury” – see on minu stiil. Väärtustan disaini kompromissitut esteetikat ja funktsionaalsust, materjalide ning teostuse kõrget kvaliteeti ja luksuslikkust. Mulle meeldib kombineerida vastuolulist – teksad koos supershiki kashmiirmantliga, lihtne lina filigraansete tikanditega. Eelistan shikki klassikat koos eksootiliste elementidega, romantikat põimitud põhjamaise kargusega, seksikust kõrvuti vaoshoitusega. Enamuse rõivaesemeid leian ikka oma kollektsioonidest, lisandid tihti reisidelt. Valikud teen alati hinge järgi.

Millele soovitad kindlasti tähelepanu pöörata riideid valides? Millised on parimad ja mugavamad materjalid?
Ainult kaubamärk ei garanteeri veel kvaliteeti. Ka koostismärgistus rõival pole alati piisav infoks materjalide kohta. Sajaprotsendiline villakangas võib olla superkvaliteetne, siidjas ja vastupidav või tuhm ja kiirelt oma esialgset välimust kaotav. Niisugused erinevused sõltuvad kiu algsest kvaliteedist, töötlusest ja tootja kogemustest. Soodsama hinnaklassi kangad on tihtipeale valmistatud kasutatud villast. Saadud lühikese ja hapra villakiu otsad tulevad kergelt kangapinnale ning tulemuseks on kiire kulumine ja pulstumine. Seepärast tasub kanga koostise puhul tähelepanu pöörata kanga kiu eriomadustele ning toormaterjali kvaliteedile.

Minu kaubamärgi – Amanjeda – kollektsioone iseloomustavad kõige paremini kolm omavahel tihedalt seotud uut ideed moedisainis – slow fashion ehk aeglane mood, power of green ehk roheline mõtlemine ja techno fashion ehk tehnoloogilised uuendused. Neid ideid soovitangi järgida oma valikuid tehes.

slow fashion – autentsus
– aeglane mood on samm edasi taaskasutamise ideest. Kui taaskasutamise eesmärgiks on kiirmoe jääkide ümbertöötlemine või lihtsalt odava tooraine kasutamine, siis nn. aeglase moe tunnusjooneks on autentsus. Kaasaegne maailm võimaldab omavahel kombineerida parimat – kohalike käsitöömeistrite oskused ja rahvusvahelise tööstuse põlvkondade pikkused traditsioonid. Anonüümse kiirmasstootmise vastandina on slow fashion personaalne. Sarnaselt väärt veinide tootjatele teab kvaliteetkangaste tootja millistelt mäenõlvadelt on pärit villakiud, mida oma kangaste jaoks kasutab. Tooraine ostetakse otse valitud villakasvatajalt, mitte rahvuvahelistelt villabörsidelt, tootmine on loodust säästev ja inimesi väärtustav. Slow fashion tähendab põhjalikkust igal tasandil, väga tähtsal kohal on inimestevaheline usaldus ja koostöö, austus ja lugupidamine ümbritseva keskkonna vastu. Väärtuslikud materjalid, oskuslik töö ja läbimõeldud disain on aeganõudev kombinatsioon, tulemuseks on kvaliteetsed ja stiilsed garderoobipärlid pikkadeks aastateks, mida ei tihka ära visata ega lasta “taaskasutada”.

power of green – loodussäästlikkus
roheline mõtlemine moedisainis tähendab materjale, milles on kasutusel looduslikud värvitoonid, villalambad kasvatatakse ökoloogiliselt tasakaalustatud karjamaadel, puuvilla kasvatatakse kemikaalide abita. Niisugune tooraine on kallis, kuid keskkonda säästev. Väärtuslike kangaste valmistamine nõuab täpsust, hoolt ja armastust. Nii on luksuskangaste tootmine Itaalia, Prantsusmaa ja Inglismaa pikkade traditsioonidega perefirmade pärusmaa – vabrikud peituvad rohelusse, samas kõrval on pere viinamarjaistandus. Nii loodus kui inimesed on hoitud, toodetud kangad on vastupidavad, puhaste värvidega ja peene koega.

techno fashion – innovatsioon
Moodne tehnoloogia võimaldab rõivaste tootmist tellimuspõhiselt Made-to-Measure teenusena vältides ületootmist ja garanteerides ideaalse istuvuse. Perfektse lõike ettevalmistamine on kõige vastutusrikkam ja ajamahukam lõik rõiva elutsüklis. Näiteks koosneb klassikaline meeste pintsak ligikaudu 60 erinevast detailist. Konkreetse tellija jaoks käsitsi muudatuste tegemine võtaks aega päevi, Made-to-Measure tarkvara abil toimub see protsess aga sekunditega. Niisuguste digitaalsete mudelite ettevalmistamine on keerukas ja ajamahuks protsess, kuid tulemuseks on paindlikkus disainis ja hindades ning kindel kvaliteet.

Kui tihti puhkad ja milliseid riike armastad kõige rohkem külastada?
Väga armastan talviseid Alpe, nädal lumelaual on tõeliseks puhkuseks, Itaalia ja Milano on mu tööreiside lemmikuks. Maailma kaunimaks linnaks pean Horvaatia Dubrovnikut. Möödunud talvel olin Balil. Eestis on lemmikpaigaks Hiiumaa, kus mu head sõbrad on loonud tõelise paradiisisaare, see on parim paik.

Mida armastad kaasa osta puhkusereisidelt?
Traditioonilisi suveniire ja lihtsalt nipsasju kaasa ei too. Aga jah, midagi iseloomulikku ja emotsiooni tekitavat, see on iga kord väga erinev.

Nimeta ilu- või tervisenipp mille oled enda jaoks avastanud?
Kõige tähtsam on hea uni, ilusaks teevad head emotsioonid ja suhted.

Kui tihedane teatri külastaja sa oled? Millist lavastust käisid viimati vaatamas?
Kahjuks ei jõua teatrisse nii tihti kui sooviks, aga mulle meeldib väga Tallinas Linnateater, siin vaatasin viimati Viginia Wolfi ja Amy seisukohta. Väga meeldib Milano La Scala, suur ooperielamus oli Noblessneri valukojas eelmisel sügisel Wagneri “Parsifal”.

Millise saavutuse üle oled seni oma elus kõige uhkem?
Kindlasti meeldejäävaim suur show toimus Niguliste kirikus 1998. septembris, kus tõime vaatajate ette sadakond õhtukleiti ja kostüümi tuntud ja gramuursete kaunitaride seljas. See oli filmilik kogemus kui ideest paberil saab terviklik visuaalne vaatemäng koos interjööri õhustiku, valguse ja muusikaga. Minu kõikidele suurematele etendustele on muusika loonud Eesti üks tuntumaid jazzmuusikuid Villu Veski.
Filmilik kogemus oli ka aastal 2002 Eurovisiooni lauluvõistluse kostüümide konkurss. Kleitide kavandite lähtekohaks oli lavastuse tervikkontseptsioon, rõivaste telegeenilisus ja staaride soovid. Tookordse õhtujuhi, Euroopas tunnustatud ooperilaulja Anneli Peebo jaoks valminud Jääkleit ongi ehk see kõige kõigem kleit, mis ma olen teinud. Põhjamaine jäämuster sai käsitsi joonistatud kleidi lõigetele, seejärel skaneeritud ning trükikojas kangale kantud. Trükitud valged jooned tikiti käsitsi pärlitega üle. Tikkimine võttis aega kolm kuud.

Paralleelselt kõrgmoele on tegutsemine tööstusdisaini maastikul olnud erakordselt põnev. Kui 2002 aasta suvel tuli ettepanek asuda Klementi ja PTA peadisaineri kohale sulgesin oma moemaja, võtsin kaasa oma võtmeisikutest kollegid ja sukeldusin rõivatööstuse maastikule. Loomulikult oli kurb sulgeda moemaja uksed, aga vaid eratellimustele suunatud kõrgkäsitöö oskustega moemajal ei osanud näha uut arengutasandit. Moekaubamärkidele kollektsioonide loomine ja jaekaubanduskontseptsioonide väljatöötamisele pühendumine oli põnev ja väljakutset pakkuv.

Kõrgmoe ja tööstusdisaini kogemusest on tänaseks sündimud kaubamärk Amanjeda, kus luksuslik elegants on põimitud stiilse boheemlikkusega. Omavahel põimuvad kohalikud ja rahvusvahelised inspiratsiooniallikad, innovatsioon ja traditsioonid. Kasutan kollektsioonide loomiseks kangamaailma paremikku, kohalike käsitöömeistrite näpuosavust ning moodsaimat tarkvara ja õmblustehnoloogiat.

Amanjeda rõivad on saanud lemmikuks erinevate elualade esindajatele, meie klientide ehk amanjedade hulka kuulub arhitekte, näitlejaid, lauljaid, advokaate, poliitikuid ja ettevõtjaid. Vanuse piire pole, meid seob sarnane suhtumine disaini esteetikasse ja funktsionaalsusesse, materjalide ja teostuse kõrgesse kvaliteeti.

AMANJEDA on unistustes reisija, kes on inspireeritud maailmast. Amanjeda on ilu ja disainigurmaan, ta valib parima – diskreetse luksuse.

On sul mingi inspireeriv moto millesse sa usud ja mille järgi ise elad?
Usun, et ilu annab olemisele mõtte – mõtlen ilu nii vormis kui inimsuhetes. Igaüks meist on ilu ja esteetika loojaks, me kõik võime valida, mida ja kuidas oma elus teha. Valida just selle, mis tegelikult on isiklikult oluline ja sobiv – siis on valikud ka teostatavad ja jõukohased. Ilu sünnib läbi tunnetuse ja kompromissitu põhjalikkuse, pühendumisega loodu pakub rahuldust tegijale ja tehtu kuulajale, vaatajale või kasutajale. Ilu loomisele pühendudes ei tohi vormi kõrval unustada ka sisu – inimsuhteid protsessis. Pole tähtis, millise projekti teostamisega tegeleme – kõige tähtsam on protsess ise. Hea on tegutseda, kui inimsuhete aluseks on kirjutamata lepingud. Niisugune protsess annab loodule hinge – tõelise ilu.

Milliste projektidega hetkel tegeled?
Viie aasta eest, kui lahkusin suurfirma Klementi peadisaineri kohalt, valisin taas ettevõtja tee. Ettevõtja olla on ebastabiilsem ja keerulisem, kuid loomingulisem ja huvitavam. Otsustasin luua väikese ja efektiivse nii sisult kui vormilt moodsa moefirma. Võtsime esimesena Eestis ja kogu Põhja-Euroopas kasutusele made-to-measure mõõdurõivaste loomiseks mõeldud tarkvara. Mitmed aastad investeeringuid, koolitusi ja lõputut katsetamist on jõudnud etappi, kus täpsete lõigete valmimine tellija isiklike mõõtude järgi on vaid sekundite küsimus.
Oleme Amanjeda made to measure rõivaste arendamisel jõudnud just nii kaugele, et Adamsoni tänava stuudios valmivad igapäevaselt perfektselt istuvad ülikonnad ja päevasärgid meestele, mantlid, kostüümid ja kleidid naistele.
Täpselt kaks aastat tagasi sai alguse ka made to measure rõivaste veebibutiigi idee kui meie tänased veebipoe partnerid meeste mõõdusärgi butiigi loomise ettepaneku tegid. Veebipoe avasime 2012 aprillis ja õnnelikke täpselt oma keha ja soovide järgi valmistatud särkide omanikke on juba sadakond.

Veebipood on brändi jaoks kõige demokraatlikum tee kliendini, pole enam riigipiire ja kliendi jaoks on see mugavaim tee oma lemmiksärgini.
Veebipood ja mõõdurõivad on täna rõivabrändi jaoks elementaarsus, sülearvutid ja nutitelefonid on meie elu lahutamatu osa. Oluline on millised need teenused on. Meie sooviks on pakkuda parimat emotsiooni ostu tehes ja särki kandes. Ostuprotsess peab olema mõnus ja mänguline, tellitud särgist peab saama lemmiksärk.

Tänu internetile ja sotsiaalmeediale on maailm täna mõnusalt demokraatlik, riigipiire enam ei eksisteeri, jaekaubanduse ja agentide ostuotsused ei mõjuta enam brändide oma veebibutiike.

Amanjeda veebibutiik on unikaalne oma kogu ülesehituselt – meie eesmärgiks on, et klient on võimalikult sarnases olukorras kui ta oleks Amanjeda Stuudios kohapeal – soovitame erinevaid mudeleid ja kangaid, millised materjalid ja detailid omavahel sobivad, 3D särgimudeli aitab mänguliselt viualiseerida kogu kombineerimisprotsessi. Soovime oma klientidele pakkuda parimat, tahame olla pigem väike aga väga hea. Seepärast nimetame oma ostukeskkonda ka Amanjeda online butiigiks.

Mudelite valiku laiendamise plaan on nii ülikondade jakkide ja mantlite kui ka naiste mudelite osas.

Tutvu lähemalt Amanjeda online butiigiga SIIN

Vaata kindlasti ka järgnevat galeriid ning tutvu Katrin Kuldma võrratu loominguga:

Fotode allikas: Katrin Kuldma

 

One thought on “Katrin Kuldma

  1. Pingback: Katrin Kuldma: Hea on tegutseda, kui inimsuhete aluseks on kirjutamata lepingud | Stilist.ee

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s